Etusivu > 1. Office 365 > Office 365

Office 365

Opas Office 365 -palvelun peruskäyttöön koulutyössä

365 Opas

Lataa opas Office 365 for Education -palvelun peruskäyttöön koulutyössä. Oppaassa käydään läpi palvelun perustoiminnot; sähköposti, OneDrive tallennustilan käyttöönotto, OneDriven ja OnLine sovellusten käyttö, Sivuston luominen ryhmän työtilaksi ja Lync verkkokokousohjelma.

    1. Opas (versio 3). Lataa tästä.

Tunnusten käyttöönotto

Vanha Tunnari-ohjelma ei ole enää käytössä, vaan sen on korvannut uusi FIM-ohjelma. Jokainen tunnus pitää aluksi rekisteröidä, jonka jälkeen käyttäjät voivat itse nollata oman salasanansa. Luokkien 1-4 oppilaat tarvitsevat nollaukseen aina opettajan avukseen, koska tarvittava vahvistustunnus on opettajan hallussa, eikä sitä saa luovuttaa oppilaalle.

Katso tarkemmat ohjeet videoineen täältä.

Omat käyttäjäasetukset

    1. Ensi kirjautuminen ja OneDriven kielen vaihtaminen
    2. Tili – oman kuvan liittäminen ja asetusten esittely

Office 365 -sähköposti

    1. Sähköpostin peruskäyttö
    2. Omien kansioiden tekeminen ja viestien arkistoiminen niihin
    3. Sähköpostin lajitteluperusteet, järjestys ja keskustelut
    4. Sähköpostin liittäminen kännykkään tai tablet-laitteeseen
    5. Automaattiset vastaukset (poissaoloviestit)
    6. Saapuneet -kansion säännöt (postin automaattinen ohjaus omaan alikansioon)
    7. Sähköpostin allekirjoitus
    8. Estä tai salli – eli roskapostiasetukset
    9. Sähköpostilistoille liittyminen. (Video 2:38)

Kalenteri

    1. Kalenterin peruskäyttö

Henkilöt (yhteystiedot)

    1. Osoitteiden lisääminen yhteystietoihin
    2. Omien ryhmien luominen

OneDrive

OneDriven peruskäyttö (9.45′ kokonaan)

  1. OneDriven käynnistäminen ensi kertaa
  2. Uuden kansion luominen
  3. Uuden Word-tiedoston luominen
  4. Aiemmin luodun Word-tiedoston muokkaaminen
  5. Tiedoston muut toiminnot (jakaminen, versiohistoria, poistaminen yms)
  6. Tiedoston jakaminen toiselle henkilölle
  7. Jakamisen oikeuksien muuttaminen ja jakamisen lopettaminen
  8. Jakamisen tarkistaminen (kenelle tiedosto olikaan jaettu?)
  9. Vasemman reunan toiminnot (Tiedostot, Viimeisimmät, Jaettu kanssani, Seuratut, Sivuston kansiot ja Roskakori)

Muita toimintoja

  1. Excel-kysely
  2. Tiedostojen (esim. kuvien) kopiointi luokan sivustolle (oppimistilaan) omalta OneDriveltä.
  3. Omien tiedostojen kopiointi OneDrivelle selaimella
  4. Omien tiedostojen kopiointi OneDrive for Business -ohjelmalla (Windowsin Resurssinhallinnassa)
  5. OneDrive for Business Mac-tietokoneille (OneDrive-tiedostojen toimiminen Macin Finderissa)

Videopalvelu

  1. Videopalvelun käyttö selaimella
  2. Videopalvelun käyttö Office 365 for iPhone -ohjelmalla

Uutissyöte

  1. Uutissyötteen peruskäyttö

Sivustot

Ylläpitäjille

  1. Koulun sivuston hallinta ja luokkien luominen (11.49′ kokonaan)
    1. Kalenterin lisääminen
    2. Esimerkki erään koulun opehuoneesta
    3. Vuosiluokkien oppimistilojen luominen
    4. Sivupohjan tallentaminen malliksi (template)
    5. Uuden sivuston luominen oman mallin pohjalta
  2. Kalenterien oletusnäkymän vaihtaminen (4.00′)
  3. Kalenterilinkkien sijoittaminen sivun vasempaan marginaaliin (3.00′)
  4. Opettajien liittäminen koulun ja vuosiluokkien sivustoille (5.17′ kokonaan)
    1. Oikeuksien perinnän lopettaminen vuosiluokkien sivustoilta
  5. Henkilöt ja ryhmät – käyttöoikeusryhmien korjaaminen (4.15′ kokonaan)
    1. Käyttöoikeuksien periytyvyyden palauttaminen, sitten poistaminen uudelleen ja uusien käyttöoikeusryhmien luominen
  6. Oppilaiden liittäminen ja oppilaan toimet (9.09′ kokonaan)
    1. Oppilaiden liittäminen
    2. Virhe: jos opettajan oikeudet eivät riitä
    3. Oppilaan toimet
      1. Uuden tunnuksen kanssa syntyviä kysymyksiä
      2. Sivustolle meno, kun se on otettu seurantaan
  7. Koulun sivuston vuosihuolto (tehdään lukuvuoden alussa)

Muita sivustoihin liittyviä esimerkkejä

    1. Ensi työ oppilaiden kanssa oman vuosiluokan sivustolla (8.06′)
    2. Oman henkilökohtaisen sivuston luominen (3.30′)
    3. Sivuston rakenteen ja ulkoasun muokkaaminen (5.47′)
    4. Kalenterin lisääminen ja sen oletusnäkymän vaihtaminen viikkonäkymäksi (4.57′)
    5. Sivuston keskustelupalsta ja siihen tulleiden viestien ohjaaminen haluttuihin osoitteisiin

OneNote ja Luokan OneNote

OneNote-ohjelmasta on kaksi eri versiota: henkilökohtainen OneNote ja luokan OneNote. Ensin mainittua voi käyttää omien muistiinpanojen tekemiseen, toinen on tarkoitettu työskentelyyn oppilaiden kanssa.

  1. Henkilökohtaisen OneNoten käytön aloittaminen (Video by Microsoft 2’00)
  2. OneNote-muistion käyttö opiskelijan kotikoneella
  3. Luokan OneNote – muistikirjan luominen ja oppilaiden liittäminen
    1. Tässä toimitaan koulun sivuston kautta, liitetään Luokan OneNoten linkki sinne ja toimitaan sitä kautta.
  4. Luokan OneNote – esimerkki 2
    1. Luodaan uusi luokan sähköinen vihko niin, että oppilaille luodaan välilehdet aineittain.
    2. Kutsutaan mukaan oppilaita.
    3. Tehdään oppilaille uusi tehtävä.
    4. Oppilas kopioi tehtävän itselleen ja suorittaa sen.
    5. Opettaja käy tarkistamassa ja korjaamassa tehtävän.
  5. Luokan OneNote – jäsenten lisääminen ja poistaminen

iPad ja Office 365

Lisäohjeita

    1. Omien tiedostojen kopiointi USB-muistitikulle
    2. Lisäohjelmat ja Office 2013 -ohjelmien asentaminen
    3. OneDriven kielen vaihtaminen
    4. Vinkki: Huoltajien ja oppilaiden sähköpostiosoitteiden tallentaminen
    5. Tiedoston teko huoltajien keskusteluaikojen varaamista varten
    6. Ryhmät (koulun jakeluryhmien hallinta)
    7. Sähköpostin liittäminen älykännykkään
Kategoriat:1. Office 365
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: